dinsdag 12 mei 2009

Genieten in een hotel in Scheveningen



Tijdens mijn vakantie in een hotel in Scheveningen had ik eindelijk nog eens lekker veel tijd om me te verdiepen in de geschiedkundige aspecten van de stad. Wat bleek, de vroegste verwijzing naar de naam 'Sceveninghe' gaat terug tot ongeveer 1280. De eerste bewoners waren Angelsaksische inwijkelingen, die vooral van visserij leefden.

In 1470 verwoestte een zware storm de kerk en de helft van de huizen in Scheveningen. Het dorp werd daarna nog talloze malen getroffen door stormen. Na de laatste erge storm, besloten de dorpelingen tot de bouw van een haven. Nadat deze in 1904 was afgewerkt, was Scheveningen klaar voor de moderne scheepvaart.

Het pittoreske dorp trok veel Nederlandse kunstenaars door de eeuwen heen, die kwamen schilderen op het strand, of de vissers aan het werk zagen in de Noordzee. Opmerkelijke schilders die het dorp bezochten waren Adriaen van de Velde, Simon de Vlieger en Hendrik Willem Mesdag. Logeren in een hotel in Scheveningen garandeert je dus niet alleen van zon, zee en strand, maar tevens van een flinke brok cultuur, zo kon ik aan de lijven ondervinden tijdens mijn tocht door het stadje.

Tot ergens in de tweede helft van de 20e eeuw, wasw Scheveningen een aparte gemeente, om nadien een deelgemeente van Den Haag te worden. Toch kon ik tijdens mijn verblijf in dat hotel Scheveningen merken dat de echte Scheveningers (vooral de oudere mensen) zich nog altijd niet echt als Haagsch zien, maar een eigen identiteit voorstaan.

Volgende keer zal ik wat langer in een van de hotels in Scheveningen verblijven, echt jammer dat ik al opnieuw naar huis moest, ik had nog zoveel meer willen te weten komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten